Wat 12 Centenarians mij leerden over hoe te leven tot 100

20 gewoonten om een gezond leven te leiden
April 8, 2020
7 dingen die u zelf moet doen tijdens zelfquarantaine
April 8, 2020

Wat 12 Centenarians mij leerden over hoe te leven tot 100

De geheimen van een lang, gelukkig leven

‘Alles wat verloren gaat, gaat verloren, dus waarom zou u zich daar zorgen over maken? Ik maak me er geen zorgen over. “

Dit is een wijs antistressadvies van Ana Reyneri Fonseca Gutiérrez. Ze is een elegante 104-jarige vrouw, slechts een van de vele honderdplussers die in Costa Rica’s Blue Zone wonen. Ze gaf me een kijkje in hun leven – en de geheimen van het leven om 100 jaar oud te zijn.

Ik bezocht het schiereiland Nicoya van Costa Rica met Jorge Vindas, Costa Rica’s Blue Zone-expert, en ontmoette een dozijn honderdplussers en bijna honderdplussers. Ik heb geleerd dat de sleutels tot een lang leven niet geld zijn, kruidensupplementen, naar een sportschool gaan of zelfs veel slapen. Hoewel sommige van de bijdragende factoren aan zo lang leven – zoals het calcium- en magnesiumrijke water van de honderdplussers – moeilijker te repliceren zijn buiten het schiereiland Nicoya, kunnen de meesten van ons verschillende van hun andere praktijken zonder al te veel moeite overnemen.

Wat zijn de blauwe zones?

Het concept van Blue Zones is ongeveer 20 jaar geleden gemaakt door een demografische hoogleraar, een arts en een National Geographic-fellow. Werken in Sardinië, Italië, Michel Poulain, PhD, en Giovanni Pes, PhD, ontdekte clusters van dorpen waar mensen een uitzonderlijk lang leven leiden. Samen met journalist en producer Dan Buettner identificeerden ze gebieden in de wereld die ze Blue Zones noemden.

Er zijn vijf blauwe zones: Sardinië, het schiereiland Nicoya in Costa Rica, Okinawa in Japan, Ikaria in Griekenland en (hoewel er over wordt gediscussieerd) Loma Linda in Californië. Elke Blue Zone is anders, maar ze hebben allemaal een aanzienlijk deel van de bevolking tot ver in de 90 en 100 – in goede gezondheid en met een goed humeur.

Het eenvoudige leven van Costa Rica

Als je Costa Rica bezoekt, hoor je “¡pura vida!” altijd. Uitgesproken als ‘poor-ah vee-dah’, is het de manier waarop veel Costa Ricanen ‘hallo’, ‘welkom’ en ‘tot ziens’ zeggen, en vragen en antwoorden ‘hoe gaat het?’ Het betekent ‘puur leven’ of ‘eenvoudig leven’ en het kenmerkt de manier waarop ze kiezen om te leven: ontspannen, weinig stress, eenvoudig en gemakkelijk. Costa Rica staat drie van de vier keer bovenaan de gelukkigste landenlijst ter wereld, en of ze nu in de Blauwe Zone wonen of niet, Costa Ricanen zullen eerder een langer en gelukkiger leven leiden dan op de meeste andere plaatsen.

Het goede leven van Costa Rica wordt geholpen door de focus van de regering op haar mensen en de omgeving waarin ze leven, legt het World Economic Forum uit. Omdat het land zeventig jaar geleden zijn strijdkrachten heeft uitgeschakeld, heeft Costa Rica het geld om te investeren in onderwijs, gezondheidszorg, biodiversiteit, hernieuwbare energie, herbebossing en duurzaamheid.

Hoewel de meesten van ons niet naar Costa Rica kunnen verhuizen, kunnen we daar wel vakantie vieren. Mijn reis naar Costa Rica was voor mij de ideale manier om in de pura vida-groove te komen en enkele van de praktijken over te nemen die ik heb geleerd van het ontmoeten van honderdjarigen in de Blue Zone in Costa Rica.

Het schiereiland Nicoya van Costa Rica ligt aan de Pacifische kust van het land en is bereikbaar via internationale vluchten naar de stad Liberia. Twee provincies claimen het, Guanacaste in het noorden en Puntarenas in het zuiden. Het 75 mijl lange en 35 mijl brede schiereiland wordt bekroond door het Tamarindo-gebied in het noorden, populair bij internationale toeristen vanwege de stranden en surfgolven.

Emilio Salana, mijn gids en vertaler, vertelt me ​​dat er minder toeristen naar het zuiden trekken, waar de honderdplussers wonen. Degenen die dat wel doen, kunnen profiteren van de prachtige omgeving van Nicoya en het lange leven gevende drinkwater, en leren andere goede honderdjarige praktijken.

Trouwens, kraanwater in Costa Rica is veilig voor buitenlanders, en over het algemeen moet je twee keer nadenken over het bijvullen van plastic waterflessen.

Regelmatige oefeningen met lage intensiteit

De eerste honderdjarige die ik ontmoet, is de 101-jarige José Bonifacio Villegas Fonseca, ook wel bekend als Pachito. Hij zet een hoed op en er glinstert een oogwenk als hij naar buiten komt om me te begroeten. Hij vertelt me ​​dat hij elke dag op zijn paard rijdt – meestal om buren te bezoeken – en dat hij erop staat zijn bekwaamheid te demonstreren en zijn paardrijvaardigheid te laten zien. Hoewel hij hulp nodig heeft bij het opstaan ​​op het zadel, ziet hij er half zo oud uit als hij door zijn achtertuin rijdt.

Elke honderdjarige die ik ontmoet, vertelt me ​​over het belang van actief zijn. Terwijl ik over een paar knie- en heupproblemen hoor, en sommigen wandelstokken en wandelaars gebruiken, zijn de honderdplussers allemaal actief; ze maken meestal wandelingen of onderhouden hun tuinen en tuinen. Juan Gutiérrez Rosales, 99 jaar en negen maanden wanneer ik hem ontmoet, vertelt me ​​dat hij elke ochtend na zijn kopje koffie om 6.30 uur een korte wandeling maakt.

Lichamelijke arbeid is ook een veel voorkomende factor onder de honderdplussers. Als kinderen werd van hen verwacht dat ze een bijdrage leverden, bijvoorbeeld door groenten en fruit te oogsten of koeien te melken. Als volwassenen bewerkten de meesten het land op de een of andere manier door vee te houden, hout te hakken, producten te verbouwen, koeien te melken of maïs te malen.

Bekijk voor meer lage intensiteitsoefeningen de gezondheidsvoordelen van 10.000 stappen per dag.

Licht eten van natuurlijke, niet-bewerkte voedingsmiddelen

Costa Ricanen eten over het algemeen een redelijk gezond dieet op basis van vers voedsel dat in overvloed wordt geteeld in hun groene land. Zo wordt pinto – rijst en bonen – elke dag gegeten en zijn passievrucht, papaja en ananas populair.

De honderdjarigen van Nicoya eten een eenvoudig en vers dieet, deels omdat velen geen hogere inkomens hebben die vaker voorkomen in de grote steden van Costa Rica of gemakkelijke toegang tot winkelcentra en restaurants. De voeding van de meeste honderdplussers van de Blauwe Zone bevat meestal weinig calorieën, waarvan is aangetoond dat ze de veroudering vertragen.

De honderdplussers vertellen me over typische maaltijden. De meeste ingrediënten worden in de buurt verbouwd en gerechten worden thuis gemaakt. Maïstortilla’s en zwarte bonen zijn nietjes. Groenten en fruit, zoals courgette, pompoen, cassave, pompoen, yam en weegbree, zijn prominent aanwezig. De honderdplussers zijn geen vegetariërs, hoewel sommigen me vertellen dat vlees vroeger veel beter smaakte dan nu. José de la Cruz Espinoza Quintanilla, 103 jaar oud, vertelt me ​​dat hij dol is op bonen met ‘niet te veel varkensvet, maar genoeg’.

Gezonde gewoonten

De meeste honderdplussers vertellen me dat ze de ondeugden tot een minimum beperken, hoewel dat in hun jonge jaren niet per se het geval was. Maria Trinidad Espinoza Medina, 102, leeft te paard van Pachito en bezoekt haar regelmatig. ‘Geen drugs, niet roken, niet drinken of feesten’, zegt ze, maar verschillende mannen vertellen me dat ze op een gegeven moment hebben gerookt en gedronken.

Naast lichaamsbeweging, gezond eten en minimale ondeugden, zeggen Costa Centenari’s Blue Zone dat ze goed slapen, maar niet veel. Velen vertellen me dat ze niet eens een siësta nemen. ‘Niemand zal me om vijf uur’ s nachts vinden slapen ‘, zegt Pablo Castillo Carillo, 96, terwijl kippen door zijn tuin lopen. Maar hij bekent dat hij soms een biertje drinkt en dat zijn dokter één bier per maand heeft goedgekeurd.

Mis deze manieren niet om je hersenkracht op elke leeftijd te vergroten.

Sterke families en een gevoel van doelgerichtheid

De meeste honderdplussers wonen bij familie of hebben familie op loopafstand die dagelijks op bezoek komt. Familieleden brengen boodschappen, helpen met het bereiden van maaltijden, eten met hun ouderlingen en houden hen gezelschap. Maaltijden zijn niet bedoeld voor brandstof, maar om contact te maken met familie en vrienden.

Bijna alle honderdplussers die ik ontmoet, hebben veel kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. De honderdplussers zijn rolmodellen voor de jongere generaties en het geven van advies zorgt ervoor dat de ouderlingen een gevoel van doel hebben. Dit is een belangrijke rol voor hun families en voor hun eigen levensduur. Studies tonen aan dat degenen onder ons met levensdoelen een betere fysieke en mentale gezondheid hebben en een betere levenskwaliteit. Als u weet wat uw doel in het leven is, kunt u zelfs langer leven.

Bijna honderdjarige Juan poseert trots voor een foto met zijn 11-jarige achterkleinzoon, Asdrubal. Ik vraag Asdrubal of hij ook 100 wil worden. Zijn verlegen antwoord is “ja”, maar hij heeft meer vertrouwen in het beantwoorden van mijn vraag hoe hij dat zal doen: “Ik zal het voorbeeld van mijn overgrootvader volgen!”

Door anderen te helpen, kunt u langer leven

Honderdjarigen in de Blauwe Zone hebben vaak een sterk sociaal netwerk en krijgen een gevoel van doelgerichtheid door hun buren en gemeenschap te helpen. Maria legt haar geheimen uit voor een lang leven en vertelt me: ‘Wees een goed mens. Doe anderen geen slechte dingen aan. Hou van iedereen.” Elke honderdjarige vertelt me ​​verhalen over uitkijken naar anderen en delen, en Pachito, onze ruiter, legt uit dat wanneer zijn familie een varken zou doden, ze ervoor zouden zorgen dat alle buren een portie kregen. Hij zegt dat “in het verleden vriendschap het belangrijkste was” en voegt er helaas aan toe dat geld nu belangrijker is en dat respect voor anderen is afgenomen.

Overweeg om deze willekeurige vriendelijke daden elke maand van het jaar te proberen.

Een sterk geloof

Religie staat centraal in het leven van de honderdplussers. Vindas, de honderdjarige expert van Costa Rica, richtte een non-profitorganisatie op ter ondersteuning van de honderdjarigen van Nicoya, de Asociación Península de Nicoya Zona Azul. Hij legt uit dat alle mensen met wie hij werkt in het katholieke geloof zijn geboren, hoewel sommigen zich tot andere religies hebben bekeerd. Het advies van de honderdplussers is om Gods instructies op te volgen en God dankbaar te zijn.

Een positieve kijk en weinig spijt

Of ik nu bijna 100 ben of voorbij, iedereen die ik ontmoet heeft een positieve kijk en zegt dat ze een “rustig” leven leiden. Ze missen familie en vrienden die niet zo lang hebben geleefd, en ik hoor verhalen over moeilijke tijden. Maar ze staan ​​niet stil bij dingen. Ik vraag elke honderdjarige wat hen zorgen baart, en ze antwoorden allemaal met een nadrukkelijk ‘niets!’ en lijken de vraag juist absurd te vinden.

Het enige waar ik spijt van heb, is dat ze allemaal zouden willen dat ze meer van het werk konden blijven doen dat ze altijd hebben gedaan. ‘Mijn enige zorg is dat ik gezond kan blijven zodat ik kan werken’, zegt Pablo. Dominga Álvarez Rosales, 104, voegt toe: “Ik zou de hele dag willen werken als ik kon.”

Voor Noord-Amerikaanse workaholics zoals ik is het belangrijk op te merken dat geen van deze honderdplussers zegt dat ze zouden willen dat ze meer tijd op kantoor hadden doorgebracht. Hun werk is de fysieke activiteit die hun families, huizen en gemeenschappen beter maakt en wordt afgewisseld met de mogelijkheid om verbinding te maken met het land waarop ze leven en met andere mensen.

Hulp nodig bij het aanpassen van uw perspectief? Probeer deze eenvoudige stappen te volgen om een ​​dankbaarder persoon te worden.

Het honderdjarige leven

Hoewel het duidelijk is dat de honderdplussers geen lentekippen zijn, zien de meesten er minstens 30 jaar jonger uit dan hun werkelijke leeftijd. Dominga is bijvoorbeeld 104 maar ziet er 75 uit. En ze heeft haar goede genen doorgegeven: haar dochter, Edith, lijkt eind veertig te zijn, en mijn mond valt van ongeloof als ze me vertelt dat ze 73 jaar oud is.

Niemand is natuurlijk in perfecte gezondheid. Sommigen missen tanden, velen zijn slechthorend en sommigen van hen hebben hulp nodig bij het in- en uitstappen van hun stoelen (of op hun paarden). Maar als ze eenmaal verhuizen, zijn ze behoorlijk behendig.

Ze zijn ook allemaal scherp. Vindas test ze af en toe om te zien of zijn organisatie hen kan helpen met meer gespecialiseerde zorg. Hij gebruikt bijvoorbeeld met opzet de verkeerde naam voor de vader van een vrouw. Ze mist geen enkele beat en corrigeert hem snel terwijl ze haar verhaal voortzet. De meeste honderdplussers maken grappen en lachen de familieleden, en ze zijn duidelijk blij dat ze in het middelpunt van de belangstelling staan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *